Gra 4X
Dodane dnia 2017-06-29
o godzinie 00:03:16

Land Terror jest grą 4X napisaną przy pomocy LibGDX w Javie jako temat mojej pracy inżynierskiej. 4X oznacza, że gra spełnia cztery założenia – pozwala na eksplorację terenów, eksploatowanie zasobów, ekspansję terenów oraz eksterminacje przeciwników. Sama nazwa gatunku została zaczerpnięta z angielskich odpowiedników tych słów(eXplore, eXploit, eXpand, eXterminate), a sam termin został stworzony przez Alana Emricha, który wytłumaczył znaczenie tego pojęcia na łamach miesięcznika Computer Gaming World(link do numeru znajduje się TUTAJ , strony 92-93).


Zawsze istniał problem z określeniem gier, które należą do gatunku 4X, bowiem każde pojęcie, które stoi za tym terminem, może być interpretowane na wiele sposobów. Przykładowo seria gier Heroes of Might and Magic spełnia wszystkie wymagania, a przez deweloperów nie jest uznawana za grę z tego gatunku, chociaż część graczy uważa zupełnie inaczej. Aktualnie to właśnie deweloperzy określają, czy ich gra należy do tego gatunku. Najbardziej znaną grą 4X jest seria Sid Meier’s Civilization.

Opis gry pozwolę sobie skopiować z pracy dyplomowej(pod koniec wpisu będzie link do pełnej wersji, już przyciętej o mniej istotne rzeczy).

Użytkownik ma możliwość podjęcia czterech akcji startowych – rozpoczęcia nowej gry, kontynuacji już rozpoczętej, zmiany ustawień oraz wyjścia z aplikacji. W wypadku rozpoczęcia nowej rozgrywki, gracz wybiera jedną z dostępnych ras, tym samym ustawia czynnik dodatkowy –
zdolność rasową, która wpływa na premie startowe lub na elementy podczas rozgrywki. Po rozpoczęciu gry gracz zostaje przeniesione na mapę podzieloną na sześciokąty. Posiada na początku swoją stolicę oraz armię. W toku rozgrywki stara się doprowadzić do zwycięstwa, ulepszając pola i rekrutując wojsko. Gracz posiada możliwość wybudowania ulepszeń na każdym pojedynczym polu, które usprawniają jego gospodarkę oraz ma możliwość przejmowania tych ulepszeń, które należą do innych graczy. Dodatkowo posiada możliwość rekrutacji jednostek za złoto i jedzenie. Liczba oddziałów armii zostanie ograniczona do dwóch (aczkolwiek rasa nieumarłych będzie posiadać jeden oddział więcej z uwagi na zdolność rasową). Takie rozwiązanie ogranicza graczy do liczby pól, które może przejmować na początku poprzez uniknięcie zbyt szybkiej ekspansji, czyli zyskania zbyt dużej przewagi już na samym początku rozgrywki jak i uniknięcie zbyt dużej liczby wojsk dla stron, które nie były zaangażowane w konflikt militarny. Gracz ma możliwość dostosowania jednostek w wojsku poprzez rekrutacje jednostek danego typu. Każdy typ posiadać będzie posiadać różne cele, które należy spełnić do ich rekrutacji (określona liczba jedzenia i złota). Jednostki specjalne posiadać będą bonus do ataku na jednostki oraz pola z ulepszeniami, który będzie odpowiednio trzykrotnie i czterokrotnie większy niż w wypadku innych jednostek. Ruch jednostek zostanie ograniczony do przesunięcia jednostki o jedno pole na turę lub budowy pewnego ulepszenia danego pola. Po zakończeniu każdej z tur gracz będzie dostawał pewną ilość dóbr z każdego z ulepszonych pól, a gracze komputerowi będą wykonywali ruch w zależności od ich sytuacji oraz sytuacji reszty graczy.





Cechy gry:
- wczytywanie i zapisywanie stanu gry
- rozgrywka turowa
- dwie możliwości zwycięstwa – przez eliminacje przeciwnika oraz zebranie odpowiedniej ilości jednostek
- wybór jednej z trzech dostępnych ras(różne premie początkowe)
- trzy rodzaje jednostek możliwych do rekrutacji
- dwa rodzaje ulepszeń pól możliwych do wybudowania
- ulepszenia technologii
- niewidoczne tereny są pokryte mgłą wojny
- atakowanie wrogich oddziałów i ulepszeń
- walka jest oparta na ilości jednostek oraz sytuacji królestwa w porównaniu z przeciwnikiem oraz innych premiach do siły.
- AI przeciwnika oblicza wagi możliwych do podjęcia działań(czy atakować jednostkę, ulepszenie, czy zakupić ulepszenie, jednostki, czy też kierować oddział w kierunku najbardziej optymalnego punku pod względem ekonomicznym lub militarnym)


PDF z częścią pisemną pracy można znaleźć TUTAJ
Kody źródłowe aplikacji można znaleźć TUTAJ
Dokumentacja znajduje się TUTAJ